Hur du tittar/beställer samt ”Mitt konto”

Titta på en resurs

1. Sök din resurs, se ”Hur du söker i MediaWebben

2. Klicka på resursens titel

Om resursen finns hos Mediacenter kan det dyka upp ett till steg:
Om du inte redan är inloggad kommer inloggningssidan fram.
Logga in.
Därefter tas du vidare till din resurs.

3. Framme: Om det är en strömmande resurs från Mediacenter: Klicka på ”Play”.
Nere till höger i spelaren kan du välja kvalitet – högre siffra – högre kvalitet. Om det hackar kan du behöva välja en lägre kvalitet. Om det är en bokningsbar produkt från mediacenter, se längre ner. Om det är en resurs från en annan källa: Läs, titta, lyssna…

(OBS – resursen har öppnats i en ny flik – för att komma tillbaka till sök: Byt flik eller stäng fliken).

 

titta-resurs

Beställ en bokningsbar resurs (DVD, Bok&Film, Mediaguide):

1. Sök din resurs, se ”Hur man söker”

2. Klicka på resursens titel

Om du inte redan är inloggad kommer inloggningssidan fram.
Logga in.
Därefter tas du vidare till din resurs.

3. Välj start- och slutdatum. Tänk på att startdatum är det datum vi skickar resursen – med post eller bussgods.

Lånetider:

DVD utom UR: 2 veckor.
DVD, UR: Sex månader (eller en termin)
Bok&Film, Mediaguide: En månad.

starts-slutdatum

 

4. Klicka på ”Lägg till beställning”.

lagg-till-bestallning

5. Upprepa steg 1-4 om du vill beställa fler resurser.

6. Klicka på länken (uppe till höger) ”Mina beställningar”.
Granska dem och gör eventuella ändringar (t ex ta bort en resurs). När du är nöjd – klicka på ”Gå till skicka beställningar”.

mina-bestallningar

 

ga-till-skicka-bestallningar

7. När du kommer dit, vänta ngn sekund så sidan laddas ordentligt.
Kolla att du har en adress angiven (den läggs till automatiskt av systemet baserat på din arbetsplats/skola).

8. Välj om du vill hämta eller få resurserna skickade.

skicka-bestallningar

9. Klicka på ”Nästa” och därefter på ”Lägg beställning”.

lagg-bestallning

10. Nu skall du få en bekräftelse via epost.
Om det inte kommer någon – kolla i din skräppostmapp. Finns det ingen – ring eller maila.

11. Om du vill förlänga ett lån – maila eller ring.

Mitt konto

Under länken ”Mitt konto” hittar du all information om dig själv och din historik. Du kan även t ex ändra ditt lösenord eller vilka ämnen du undervisar i.

mitt-konto